Smått otroliga 38 titlar finns i listan över lästa böcker under 2010 års andra kvartal. Jag har hållit ett nästan genomgående högt lästempo och tycker att det är rätt coolt att ha läst så mycket, mitt ”mål” med läsåret 2010 var att läsa en bok i veckan… Men framförallt är jag glad att jag bland dessa 28 böcker hittat så många guldkorn. Här är listan (vill ni läsa recensioner så finns de listade under fliken recenserat här ovan):
- Skuggorna i spegeln av Inger Edelfeldt
- En tyst minut av Siegfried Lenz
- Den röda grevinnan av Yvonne Hirdman
- En sorts kärlek av Ray Kluun
- Flickan med glasfötter av Ali Shaw
- The Awakening (Vampire Diaries:1) av L. J Smith
- Min skugga av Christine Falkenland
- Drömfakulteten av Sara Stridsberg
- Böckerna som formade Hitler av Timothy W. Ryback
- Sommarboken av Tove Jansson
- Svärmaren av Anna Bovaller
- Vad är så skört att det bryts om du säger dess namn? av Bjørn Sortland
- Vampyrens kärlek: Kampen (Vampire Diaries 2) av L. J Smith
- Dyngkåt och hur helig som helst av Mia Skäringer
- Hungerflickan av Hillevi Wahl
- Eldbärare av Anders Björkelid
- Lilla stjärna av John Ajvide Lindqvist
- Fallet Vincent Franke av Christoffer Carlsson
- Mörkt vatten av Joyce Carol Oates
- Själens osaliga längtan av Audrey Niffenegger
- Båten av Nam Le
- Död tills mörkret faller av Charlaine Harris
- Frost av Maggie Stiefvater
- Levande död i Dallas av Charlaine Harris
- Klubb död av Charlaine Harris
- Vampyrer. En kulturkritisk studie av den västerländska vampyrberättelsen från 1700-talet till 2000-talet av Anna Höglund
- Pennskaftet av Elin Wägner
- Vampire Academy av Richelle Mead
- Främlingen i huset av Sarah Waters
- Döden i dina ögon av Rachel Ward
- Samlade dikter av Paul Auster
- Hundstunden. Kvinnlig bekännelselyrik av Kristina Lugn
- Dead in the Family av Charlaine Harris
- Baddaren av Emma Hamberg
- Mer än ögat ser av Melissa Marr
- Strax efter solnedgången av Stephen King
- Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet) av Anneli Jordahl
- Blonde av Joyce Carol Oates
Några enkla kategoriseringar visar att jag har läst: 3 fackböcker, 7 vampyrskildringar, 22 kvinnliga författare, 2 novellsamlingar, 2 diktsamlingar och 3 engelskspråkiga böcker.
Mina tre favoriter under perioden är Flickan med glasfötter, Främlingen i huset och nyligen utlästa (och fantastiskt fenomenala) Blonde.
Dina favoriter är också mina favoriter! 🙂
Jag läste iofs Blonde för några år sen, men den hör till det absolut bästa jag har läst.
Anna S: Det är trevligt att vi har så lika smak – jag kan känna mig rätt säker på att om du gillar en bok så gör jag det också 🙂
ojojoj så många! Jag plockade fram Sommarboken för några veckor sedan för att komma i stämning, men kom av mig. Jag kanske får göra ett nytt försök!
Ann-Sofie: Ja, det är nästan sjukt mycket – jag vet inte riktigt hur det gått till… Sommarboken tycker jag väldigt mycket om och en av de fina sakerna med den är ju att man kan läsa lite då och då i den och inte behöver läsa från pärm till pärm.
Ja, det är väldigt trevligt! Jag har fått flera bra tips från dig, så jag håller utkik efter allting du hyllar! 🙂
Anna S: Kul att vi kan hjälpa varandra! Jag är lite missnöjd med min man just nu som inte alls älskar det jag säger åt honom att älska (dvs böcker som jag själv älskat) – nu senast Flickan med glasfötter, då är det tur att det finns sådana som du – folk som begriper 😉
Haha! Jag är mest glad om jag alls får min blivande man att läsa… Just nu botaniserar han för fullt i min seriehylla, vilket jag är klart nöjd med. 🙂