Håller du som bäst på att sätta ihop en riktigt ultimat läshög inför sommarledigheten och långa, lata läsdagar? Misströsta icke, jag har plockat ur russinen ur min läskaka (…) och presenterar här mina bästa böcker såhär långt i år, i någon sorts tematisk ordning (som faller ihop totalt mot slutet…):
Om unga människor
Korpgudinnan av Elisabeth Östnäs
Ordbrodösen av Anna Arvidsson
Since you’ve been gone av Morgan Matson
Tell me three things av Julie Buxbaum
Tio över ett av Ann-Hélen Laestadius
När pesten kom av Jill Paton Walsh
Klassiker
Endless night av Agatha Christie
Stoner av John Williams
Nytt och allvarligt
Syndavittnet av Mattias Hagberg
Tiden är inte än av Elin Boardy
De kommer att drunkna i sina mödrars tårar av Johannes Anyuru
Mödrarnas söndag av Graham Swift
Memorys bok av Petina Gappah
Poesi
Jag är en grön bänk i Paris av Kerstin Thorvall
Skall av Agnes Gerner
Vitsvit av Athena Farrokhzad
Romantik
A governess affair av Courtney Milan
Andra himla bra men inte alls med varandra besläktade böcker
Wishful drinking av Carrie Fisher
Mãn av Kim Thuy
Såningsmannen av Violette Ailhaud
Har du några tips till mig? Vilka är dina bästa böcker i år?
Jag tipsar om klassikern Thérèse Raquin av Émile Zola. En välskriven och tät historia om olycka, undertryckta känslor och fördärv. Det kanske inte låter så upplyftande direkt, men det är en fantastiskt bra bok som inte väjer för någonting.
Tack för tipset! Jag minns att vi läste ett kort kapitel i den på gymnasiet och att jag tyckte att det var fascinerande men inte gick vidare då. Dags nu kanske, i vuxen och kanske lite mer lämplig ålder.
Haha, jag älskar att temalistan spårar ur! Ordbrodösen har jag också tagit hem och hoppas stort på. Samt ett tiotal andra böcker som är romaner, ofta tjocka och skrivna av nordiska kvinnor.
🙂 Hoppas du hittar finfin läsning i din hög 🙂